Arogancja władzy!
Arogancja władzy!
autorem artykułu jest Krzysztof Czarnecki
Wydawać by się mogło, iż w ostatnich miesiącach było to sztandarowe hasło opozycyjnych radnych Klubu PSL. Gdyż obok sokołowskiego starosty, Antoniego Czarnockiego, przewodniczący rady powiatu sokołowskiego, Sławomir Hardej był chyba najbardziej znienawidzoną osobą obecnej koalicji rządzącej.
Przyglądając się obecnym posunięciom radnych PSL, spostrzegawczy obserwator wydarzeń politycznych na sokołowskiej arenie zapewne wysnułby wniosek, że radni PSL przeciągnęli trzech radnych na swoją stronę. I tak jest! Tylko którzy radni przeszli do opozycji?
Prześledźmy po kolei wydarzenia następujące po sobie.
20 maja sześciu radnych z Klubu PSL składa wniosek do przewodniczącego rady powiatu sokołowskiego następującej treści:
„My niżej podpisani -- radni Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego, na podstawie art.15 ust.7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorzÄ…dzie powiatowym /Dz. Ust. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm./ wnosimy o zwoÅ‚anie sesji Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego. W załączeniu:
1. Proponowany porzÄ…dek obrad.
2. Wniosek o odwołanie Przewodniczącego Rady Powiatu wraz z uzasadnieniem.
3. Dwa projekty uchwaÅ‚.”
W proponowanym porządku obrad radni umieścili następujące punkty:
„Proponowany porzÄ…dek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Wnioski do porzÄ…dku obrad.
3. Zapytania mieszkańców powiatu.
4. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego.
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Wnioski i oświadczenia radnych.
8. Sprawy różne.
9. ZamkniÄ™cie obrad sesji.”
We wniosku z uzasadnieniem odwołania przewodniczącego rady powiatu sokołowskiego radni napisali:
„My niżej podpisani - radni Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego, na podstawie art.14 ust.4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorzÄ…dzie powiatowym /Dz.U. Dz 2001 r. Nr 142, póz. 1592, z późn.zm./ wnosimy o odwoÅ‚anie radnego SÅ‚awomira Janusza Hardeja z funkcji PrzewodniczÄ…cego Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego.
Uzasadnienie
Przewodniczący od początku pełnienia swojej funkcji w sposób lekceważący i arogancki traktuje radnych nie będących w koalicji rządzącej, uniemożliwiając im sprawowanie funkcji radnego. Utrudnia radnym dostęp do dokumentów, które stanowią informację publiczną. Interpelacje i zapytania radnych-prawne instrumenty działania radnych- traktuje jako zbędne, absorbujące czas przewodniczącego rady i starosty. Składanych przez radnych wniosków nie poddaje pod głosowanie Wysokiej Rady . Na jeden z wniosków odpowiedział sam czym przejął kompetencje całej Rady. §11 ust-5 Statutu Powiatu Sokołowskiego jasno i wyraźnie określa kompetencje Przewodniczącego Rady. Nie ma natomiast zapisu, który by dawał Przewodniczącemu Rady uprawnienia do podejmowania decyzji za Radę. Uzurpowanie przez Przewodniczącego takich uprawnień jest naruszeniem prawa, podważa jego autorytet oraz budzi obawę co do rzetelności jego działania. Nie można bowiem wykluczyć, że do Wysokiej Rady wpłynęły inne pisma, których Pan Przewodniczący nie raczył przedstawić, a udzielił na nie w imieniu Rady sobie tylko wiadomej odpowiedzi. Przetrzymywanie zaś innego wniosku mimo, że od jego złożenia upłynęło trzy miesiące i odbyły się już trzy Sesje Rady Powiatu, świadczy o ignorancji radnych i zaniechaniu swoich obowiązków przez Przewodniczącego Rady.
Przez niemal cztery miesiące nie przedstawił Wysokiej Radzie propozycji wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, nie spowodował uzupełnienia jej składu od początku kadencji, co paraliżowało prace tej Komisji.
Kolejną ignorancją prawa przez Przewodniczącego było zwołanie ostatniej Sesji i poddanie pod głosowanie projektów uchwał, mimo że nie przekazał tych projektów uchwał właściwym komisjom i nie były one opiniowane przez te komisje, a taki obowiązek nakłada na niego § 25 ust.3 i 5 Statutu Powiatu Sokołowskiego.
Lekceważąco traktuje też mieszkańców powiatu nie udzielając odpowiedzi na zadawane przez nich pytania, pozostawiając ich pisma bez odpowiedzi.
Szanowni PaÅ„stwo! Takie sytuacje sÄ… niedopuszczalne, godzÄ… w autorytet caÅ‚ej Rady i sÄ… szkodliwe dla dalszej pracy Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego, dlatego wnosimy o odwoÅ‚anie radnego SÅ‚awomira Janusza Hardeja z funkcji PrzewodniczÄ…cego Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego.”
23 maja Rada Powiatu Sokołowskiego wysłała dla radnych Klubu PSL następującą odpowiedź na ich wniosek z 20 maja, pod którą podpisał się Sławomir Hardej:
„W zwiÄ…zku z otrzymanym wnioskiem z dnia 20.05.2008 r. o zwoÅ‚anie sesji Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego stwierdzam, że wniosek nie speÅ‚nia warunków formalnych okreÅ›lonych w art. 15 ustawy o samorzÄ…dzie powiatowym w zwiÄ…zku z § 17 ust. 6 Statutu Powiatu SokoÅ‚owskiego.
Zgodnie z art. 15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać m. in. porządek obrad.
W myśl § 17 ust. 6 Statutu porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
1. Przyj ecie protokołu poprzedniej sesji.
2. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz informację z działalności Zarządu.
3. Rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał.
4. Interpelacje i zapytania radnych.
5. Wnioski i oświadczenia radnych.
6. Zapytania mieszkańców powiatu.
Załączony do wniosku o zwołanie sesji porządek obrad nie zawiera obligatoryjnych punktów tj. przyjęcie protokołu poprzedniej sesji oraz sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz informacji z działalności Zarządu.
Przewodniczący Rady nie ma uprawnień do skorygowania we własnym zakresie porządku obrad sesji zwoływanej na podstawie art. 15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym w taki sposób, aby porządek ten był zgodny z wymogami statutowymi.
W tym stanie, wniosek o zwoÅ‚anie sesji nie może być uwzglÄ™dniony. Po jego ewentualnym uzupeÅ‚nieniu podejmÄ™ czynnoÅ›ci zgodnie z dyspozycjÄ… art. 15 ust. 7 ustawy o samorzÄ…dzie powiatowym.”
To pismo - wydawać by siÄ™ mogÅ‚o – rozsierdziÅ‚o radnych PSL. By może, ale czy na pewno?
27 maja radni Klubu PSL wystosowali do przewodniczącego rady powiatu sokołowskiego następujące pismo:
„W zwiÄ…zku z otrzymanym dnia 26.05.2008 r. pismem OZK.0045/19/08 z dnia 23.05.2008 roku odmawiajÄ…cym zwoÅ‚ania Sesji w trybie art. 15 ust.7 ustawy o samorzÄ…dzie powiatowym, ze stwierdzeniem, że wniosek nie speÅ‚nia warunków formalnych, okreÅ›lonych w art. 15 ustawy w/w, w zwiÄ…zku z §17 ust. 6 Statutu Powiatu SokoÅ‚owskiego stwierdzamy, że po raz kolejny Å‚amie Pan prawo.
Złożony przez nas wniosek spełnia wymogi formalne, określone w art. 15 ustawy o samorządzie powiatowym. Art. 15 ustawy o samorządzie powiatowym jest przepisem konkretnym a nie blankietowym, który upoważniałby inny organ do szczegółowej regulacji danego zagadnienia. Ponadto akt prawny rangi uchwały nie może odmiennie regulować czegoś, co reguluje akt prawny rangi ustawy. Dlatego w tej sytuacji odnoszenie się do statutu nie powinno mieć miejsca. Jeżeli już powołuje się Pan na statut to kwestię zwołania sesji na wniosek % ustawowego składu Rady reguluje §12 ust.2 i 3, a nie §17 ust.6 Statutu Powiatu Sokołowskiego. Zgodnie z §12 ust.3 Statutu wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał. Te statutowe wymogi nasz wniosek z 20 maja 2008 roku spełnia. Po raz kolejny uzurpuje sobie Pan kompetencje, których nie ma. Pana obowiązek określa art. 15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym, tj."przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku..." §17 ust. 6 Statutu nie ma tu zastosowania, gdyż dotyczy on zwołania sesji w normalnym trybie a nie w trybie art. 15 ust. 7 ustawy o samorządzie powiatowym.
Zaproponowaliśmy porządek obrad taki, jaki wnioskodawcy widzą, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 1 i 7 ustawy o samorządzie powiatowym to oni proponują porządek obrad.
Gdy sesję zwołuje Przewodniczący Rady Powiatu w normalnym trybie to wtedy ustala porządek obrad zgodnie z §17 ust.6 Statutu. Radni wnioskodawcy nie są kompetentni do ustalania porządku obrad sesji z punktami: przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji, sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz informacji z działalności Zarządu. Ponadto przypominamy, że w dotychczasowej praktyce pracy Rady Powiatu Sokołowskiego były zwoływane sesje i na wniosek radnych i na wniosek Zarządu, i nie umieszczono w porządku obrad kwestionowanych przez Pana punktów np. Sesja nr IV, i Sesja nr VIII.
Pana działania po raz kolejny potwierdziły łamanie przez Pana prawa i jeszcze bardziej utwierdziły nas w konieczności odwołania Pana z funkcji Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego.
W dalszym ciągu podtrzymujemy złożony przez nas wniosek z dnia 20 maja 2008 roku i oczekujemy natychmiastowego zwołania Sesji.. gdyż ustawowy termin jej zwołania minął.
Do wiadomości:
1. Wojewoda Mazowiecki
2. Nadzór prawny Wojewody Mazowieckiego Delegatura w Siedlcach.”
Radni PSL wystosowali 27 maja także skargę do wojewody mazowieckiego, Jacka Kozłowskiego, o następującej treści:
„My niżej podpisani, radni Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego skÅ‚adamy skargÄ™ na bezprawne dziaÅ‚anie PrzewodniczÄ…cego Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego, SÅ‚awomira Janusza Hardeja. W dniu 20 maja 2008 roku zwróciliÅ›my siÄ™ do PrzewodniczÄ…cego Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego Pana SÅ‚awomira Janusza Hardeja z wnioskiem z zwoÅ‚anie Sesji Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego w trybie art.15 ust 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorzÄ…dzie powiatowym /Dz.U. z 2001 r. Nr 142, póz. 1592 z późn. zm./ Zgodnie z ustawowym zapisem PrzewodniczÄ…cy miaÅ‚ obowiÄ…zek zwoÅ‚ać SesjÄ™ w ciÄ…gu 7 dni. DziÅ› minÄ…Å‚ termin a Sesji nie zwoÅ‚aÅ‚. DziaÅ‚anie PrzewodniczÄ…cego jest umyÅ›lne, gdyż wniosek o zwoÅ‚anie Sesji dotyczyÅ‚ odwoÅ‚ania jego z funkcji PrzewodniczÄ…cego; PostÄ™powanie PrzewodniczÄ…cego w szczególnoÅ›ci naruszanie obowiÄ…zujÄ…cego prawa jest wysoce szkodliwe, narusza zasady demokracji, dlatego zwracamy siÄ™ do Pana Wojewody, aby w ramach swoich uprawnieÅ„ nadzorczych podjÄ…Å‚ stosowne dziaÅ‚ania. W załączeniu kserokopie:
1. Wniosek o zwołanie Sesji Rady Powiatu Sokołowskiego
2. Proponowany porzÄ…dek obrad
3. Wniosek o odwołanie radnego Sławomira Janusza Hardeja z funkcji Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego z uzasadnieniem
4. Projekt uchwały w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego
5. Projekt uchwaÅ‚y w sprawie wyboru. PrzewodniczÄ…cego Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego z uzasadnieniem.”
Również do przewodniczącego rady powiatu sokołowskiego 27 maja wpłynął ponownie wniosek następującej treści:
„My niżej podpisani -- radni Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego, na podstawie art.15 ust.7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorzÄ…dzie powiatowym /Dz. Ust. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm./ wnosimy o zwoÅ‚anie sesji Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego. W załączeniu:
1. Proponowany porzÄ…dek obrad.
2. Wniosek o odwołanie Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego wraz z uzasadnieniem.
3. Projekt uchwały w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego z uzasadnieniem.
4. Projekt uchwaÅ‚y w sprawie wyboru PrzewodniczÄ…cego Rady Powiatu SokoÅ‚owskiego z uzasadnieniem.”
Także do przewodniczącego rady powiatu sokołowskiego radni PSL złożyli następujące pismo:
„W zwiÄ…zku z otrzymanym dnia 26.05.2008 r. pismem OZK. 0045/19/08 z dnia 23.05.2008 roku odmawiajÄ…cym zwoÅ‚ania Sesji w trybie art. 15 ust.7 ustawy o samorzÄ…dzie powiatowym, ze stwierdzeniem, że wniosek nie speÅ‚nia warunków formalnych, okreÅ›lonych w art. 15 ustawy w/w, w zwiÄ…zku z §17 ust. 6 Statutu Powiatu SokoÅ‚owskiego stwierdzamy, że po raz kolejny Å‚amie Pan prawo "patrz §12 statutu.
Mając jednak na względzie dobro Powiatu przesyłamy Panu w załączeniu dwie propozycje porządku obrad:
1. Porządek złożony dnia 20 maja 2008 roku.
2. Porządek uzupełniony o punkty będące wg Pana przyczyną odmowy zwołania sesji w trybie art. 15 ust.7 ustawy o samorządzie powiatowym.
Załączamy dwa wnioski, aby brak czasu spowodowany trybem zwoÅ‚ania sesji, nie byÅ‚ powodem niemożnoÅ›ci przygotowania sprawozdaÅ„ lub protokoÅ‚u z poprzedniej sesji. Pozostawiamy Panu możliwość wyboru porzÄ…dku obrad żeby z powodów opisanych powyżej nie znalazÅ‚ Pan przesÅ‚anek do kolejnego Å‚amania prawa.”
Aby usatysfakcjonować Sławomira Hardeja, radni PSL dołączyli dwa proponowane porządki obrad:
Proponowany porzÄ…dek obrad I:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Wnioski do porzÄ…dku obrad.
3. Zapytania mieszkańców powiatu.
4. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego.
5. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Wnioski i oświadczenia radnych.
8. Sprawy różne.
9. ZamkniÄ™cie obrad sesji.”
Proponowany porzÄ…dek obrad I:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Wnioski do porzÄ…dku obrad.
3. Zapytania mieszkańców powiatu.
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz informację z działalności Zarządu
5. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego.
6. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu Sokołowskiego.
7. Interpelacje i zapytania radnych.
8. Wnioski i oświadczenia radnych.
9. Sprawy różne.
10. Przyjęcie protokołu poprzedniej sesji.
11. ZamkniÄ™cie obrad sesji.”
Do wniosku – tak jak poprzednio – dołączono projekty uchwaÅ‚ z uzasadnieniem z niewielkimi poprawkami. W projekcie uchwaÅ‚y za odwoÅ‚aniem i powoÅ‚aniem nowego przewodniczÄ…cego rady powiatu sokoÅ‚owskiego widnieje zapis, iż gÅ‚osowanie ma być tajne. Czyli de facto nie bÄ™dzie wiadomo, kto tak naprawdÄ™ oprócz szeÅ›ciu radnych PSL gÅ‚osowaÅ‚ za odwoÅ‚aniem.
Wydawać by się mogło, że dni Sławomira Hardeja są policzone. Tylko czy na pewno?
Wiele osób łamie sobie głowę, którzy z radnych przeszli do opozycji. Podobno jest to tajemnica poliszynela. W kuluarach mówi się, że tymi radnymi są: radna Teresa Dąbrowska, radny Krzysztof Więsak i radny, Sławomir Hardej!
Gdy jeden z sokołowskich polityków wyłuszczył mi o co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi, uzasadniając swój wywód, uznałem iż - być może - ma on rację.
Ale po kolei. Dlaczego przewodniczący rady miałby głosować za swoim odwołaniem? Co mu to da i czy radni PSL chcieliby wchodzić z nim w układy?
Oczywiście, a dlaczegóż by nie? Przecież znani są oni z zachłanności na stanowiska i pęd do władzy.
Przeanalizujmy art. 231§1 kodeksu karnego, który brzmi:
„Funkcjonariusz publiczny, który przekraczajÄ…c swoje uprawnienia lub nie dopeÅ‚niajÄ…c obowiÄ…zków, dziaÅ‚a na szkodÄ™ interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolnoÅ›ci do lat 3”.
DziaÅ‚anie przewodniczÄ…cego rady Å›miaÅ‚o można podciÄ…gnąć pod cytowany powyżej artykuÅ‚, a obowiÄ…zkiem każdego radnego – jeżeli widzi iż zostaÅ‚o zÅ‚amane prawo i doszÅ‚o do popeÅ‚nienia przestÄ™pstwa lub wykroczenia – o tym fakcie powinien powiadomić organy Å›cigania.
Dlaczego wiÄ™c radni PSL tego nie uczynili? Być może majÄ… w tym swój ukryty interes. Z krążących plotek wynika, iż troje wymienionych radnych doszÅ‚o do porozumienia – w tajemnicy przed innymi – z opozycjÄ…, aby w pierwszej kolejnoÅ›ci odwoÅ‚ać przewodniczÄ…cego rady. Ponieważ gÅ‚osowanie bÄ™dzie tajne, nikt siÄ™ nie dowie, kto tak naprawdÄ™ gÅ‚osowaÅ‚ za odwoÅ‚aniem. Perfidnie uknuty spisek ma w nastÄ™pstwie odwoÅ‚ania SÅ‚awomira Hardeja – w dalszej kolejnoÅ›ci – doprowadzić do odwoÅ‚ania starosty, Antoniego Czarnockiego! Podobno sprawa jest już dopiÄ™ta prawie na „ostatni guzik”!
Tylko jaki cel miaÅ‚by w tym „szataÅ„skim wrÄ™cz spisku” sam SÅ‚awomir Hardej? Otóż mówi siÄ™, że podobno ma on zostać starostÄ…! A rzekome odbicie piÅ‚eczki i niezwoÅ‚anie sesji – to przykrywka i mydlenie oczu – dla osÅ‚abienia czujnoÅ›ci obecnego starosty, Antoniego Czarnockiego. Także skarga do wojewody napisana przez radnych PSL – to kamuflaż!
I faktycznie, powoli klocki zaczynają układać się w całość. W mieście mówi się, iż radna Dąbrowska za pozostawienie jej na dotychczasowym stanowisku w SPZOZ (wiadomo o animozjach panujących pomiędzy nią a radnym Puścionem) zgodziła się przejść na stronę opozycji.
A co miałby z tego spisku radny Więsak? Podobno zaoferowano mu stołek wiceprzewodniczącego rady oraz obietnicę dotacji z Urzędu Marszałkowskiego dla gminy Bielany oraz poparcie obecnego wójta Bielan przez działaczy PSL w najbliższych wyborach samorządowych!
Obecny starosta ma pójść w odstawkę. Jeżeli w krążących plotkach jest ziarno prawdy, to plan jest uknuty perfidnie i iście szatański! Gdyby ten scenariusz się zrealizował, może być wiele roszad na stołkach - chociażby w samym starostwie!
Takie krążą plotki. Jak jest naprawdę? O tym zapewne przekonamy się wkrótce.
--
www.gazetasokolowska.pl
Sokołów Podlaski - Wydarzenia polityczne, kulturalne i sportowe. Kronika policyjna.
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Uwolnić piksele!
PoczÄ…tki kuchni staropolskiej
Wskaźniki jakości wody
Jakie warunki musi spełnić architekt by zaistnieć w sie
Badania krwi